Błędy, które niszczą łożysko toczne

Błędy, które niszczą łożysko toczne

Ze względu na charakter pracy, to normalne, że łożysko toczne ulega w pewnym momencie zużyciu. Czasami może pojawić się również przedwczesna awaria, którą w 99% spowodowaliśmy sami. Jak?

  1. Szybkie zużycie łożyska
  2. Nieprawidłowe dobranie łożyska
  3. Jak zapobiegać awariom łożysk?

Przedstawiamy najczęstsze błędy, jakie przyczyniają się do szybszego zużycia się lub awarii łożyska tocznego. Poniższe warunki warto mieć na uwadze, by dłużej móc cieszyć się płynną i precyzyjną jego pracą. Pamiętaj, że krótsza żywotność, niż zakłada producent, zmusza nas do wymiany tego komponentu i tym samym podnosi koszty eksploatacyjne. Nieplanowany przestój nigdy nie jest dla firmy korzystny.

Szybkie zużycie łożyska

Każde łożysko ma jakiś okres żywotności. Producenci zawsze podają takie informacje przy produkcie lub w oficjalnych katalogach. Jeśli łożysko ulega awarii szybciej, niż wskazuje na to producent, to znak, że coś musiało pójść nie tak. Dlatego już od samego zakupu po obsługę należy brać pod uwagę pewne czynniki. Pominięcie któregokolwiek z nich lub niepoprawne ich przeprowadzenie zwykle kończy się właśnie szybkim uszkodzeniem łożyska.

Nieprawidłowy montaż

Nieprawidłowy montaż niesie za sobą kilka konsekwencji. Po pierwsze można z łatwością uszkodzić powłoki na elementach tocznych. Po drugie na łożysku mogą pojawić się zrysowania, a ostatecznie nawet wgniecenia i koniec końców zdeformowanie obrzeży mechanizmu. Jeśli produkt został nieodpowiednio zamontowany, skutkować może to także wysokimi temperaturami pracy czy wczesnym zmęczeniem.

Aby uniknąć tych wszystkich wymienionych konsekwencji, łożysko należy montować, opierając się na instrukcji producenta. Ważne, by proces ten był przeprowadzany przez osoby przeszkolone. Dużym ułatwieniem okazują się również dodatkowe narzędzia, przy których wręcz niemożliwe będzie złe zamontowanie łożyska. Ponadto wykorzystując je, będziesz miał pewność, że żaden element konstrukcji nie ulegnie uszkodzeniu podczas instalacji.

Nieprawidłowe smarowanie

W większości przypadków łożyska Warszawa wymagają poprawnego smarowania. Okazuje się, że nie każdy potrafi dobrać odpowiedni środek smarny oraz metodę smarowania, ponieważ według specjalistów to właśnie przez błędy pojawiające się na tym etapie, łożyska toczne najczęściej ulegają uszkodzeniu. Skutkiem nieprawidłowego smarowania są między innymi odbarwienia na elementach tocznych, które pojawiły się tam przez przegrzanie łożyska czy jego zużyciu.

Zła obsługa oraz nieprawidłowe przechowywanie

Wypakowane łożysko należy przechowywać w odpowiedni sposób. W innym przypadku narażone jest na wilgoć czy zanieczyszczenia, które mogą przeniknąć do jego wnętrza, szczególnie jeśli produkt nie ma uszczelnienia. Ważna jest także temperatura – za wysoka zwykle doprowadza to zaniżenia jakości smaru. Łożyska należy przechowywać przede wszystkim w suchym miejscu. Producenci apelują, by utrzymywać standardową temperaturę pokojową. Należy zadbać również o to, by łożyska zawsze były wyczyszczone przed montażem.

Niepoprawne ustawienie

Niepoprawne ustawienie ma niejaki związek z poprawnym montażem. Jeśli na łożysku widoczna tak zwana ścieżka nie jest poprowadzona równolegle do bieżni pierścienia nieobrotowego, to znak, że mamy do czynienia z niewspółosiowością. Skutkiem niepoprawnego ustawienia jest między innymi przegrzanie.

Zanieczyszczenia

Zanieczyszczenia z łatwością mogą przenikać do wnętrza łożyska, a dokładniej do środków smarnych. Jeśli dochodzi do zanieczyszczenia, na bieżni oraz elementach tocznych mogą pojawić się wgniecenia. Skutkuje to występowaniem wibracji. Do zanieczyszczeń zalicza się przede wszystkim kurz, brud, wióry czy pył – wszystko to, co pojawia się w ekstremalnie trudnych warunkach otoczenia, które jest równie zanieczyszczone. Brud może przenikać także za sprawą brudnych narzędzi czy rąk.

Przegrzanie

Do przegrzania dochodzi przy niepoprawnym smarowaniu lub występowania zbyt dużych temperatur roboczych – wyższych, niż te, w których dany model łożyska może pracować. W takim przypadku mechanizm staje się mniej wydajny. Pogorszeniu mogą ulec także parametry smaru. Skutkiem przegrzania są przede wszystkim odbarwienia, pojawiające się na koszyku, pierścieniach czy elementach tocznych, a także ewentualna deformacja. Wysokie temperatury mogą również skutkować suchymi powierzchniami.

Nieprawidłowe dobranie łożyska

Jeśli łożysko nie zostało poprawnie dobrane do aplikacji, jego żywotność ulegnie znacznemu skróceniu, o ile w ogóle będzie chciało współpracować. Konsekwencji wykorzystania złego modelu jest wiele i każda z nich zużywa mechanizm, który koniec końców wymaga wymiany.

Zmęczenie

Na łożysku pojawiły się pęknięcia? Odpryskiwanie jest czymś normalnym, jeśli dochodzi do zmęczenia łożyska. A zmęczenie jest skutkiem zbyt dużego wstępnego obciążenia, przeciążenia lub za ciasnego pasowania. Jeśli już pojawią się pęknięcia, niezwłocznie należy łożysko wymienić, mając oczywiście na uwadze, by wybrać model charakteryzujący się dostosowanymi parametrami związanymi z obciążeniami.

Zbyt duże obciążenie

Niedostosowanie łożyska do obciążenia skutkuje „falującymi” kulkami i koniec końców awarią mechanizmu. Jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, należy wymienić produkt na nowy, ale koniecznie taki model, który przystosowany jest do pracy przy takich obciążeniach, jakie występują w danej aplikacji.

Jak zapobiegać awariom łożysk?

Jak zapobiegać awariom łożysk? Po pierwsze należy dobrze dobrać wariant łożyska. Po drugie zwracać uwagę na wszystkie istotne czynniki od montażu zaczynając, przez obsługę i na regularnej konserwacji kończąc. Warto korzystać również ze specjalnych produktów i środków, które pomagają w utrzymaniu mechanizmów w bardzo dobrej jakości najdłużej, jak się tylko da.

Uwaga! Ze względu na spam, pierwszy komentarz danej osoby musi zostać zaakceptowany przez moderacje. Po tym blokada zostaje zdjęta dla tego użytkownika i może normalnie komentować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *