Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne? Jakie łożyska toczne produkuje się również w wariancie wzdłużnym? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury niniejszego wpisu.
- Co to jest łożysko wzdłużne?
- Czym wyróżniają się łożyska kulkowe wzdłużne?
- Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne wałeczkowe?
Biorąc pod uwagę kierunek sił, łożyska toczne możemy podzielić na poprzeczne, skośne – czyli poprzeczno-wzdłużne oraz wzdłużne. Dziś w skrócie omówimy charakterystykę tych ostatnich. Czym dokładnie są łożyska wzdłużne? Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne? Szczegóły znajdziesz poniżej.
Co to jest łożysko wzdłużne?
Czym właściwie jest łożysko wzdłużne? Zanim odpowiemy na to pytanie, przypomnijmy, że na każde łożysko toczne działają różne siły. Wyróżnia się siły promieniowe – inaczej poprzeczne oraz osiowe – inaczej wzdłużne. W mechanice – podobnie zresztą jak w matematyce czy fizyce – istnieje takie pojęcie jak wektorowa suma sił. Taka suma wektorowa sił, które działają na dany układ, to nic innego jak całkowita siła, mająca swój kierunek i zwrot. Jeśli chodzi o łożyska wzdłużne, wybór budowy dopasowanej do konkretnego obciążenia zależy od tego, pod jakim kątem działa siła całkowita względem prostopadłej osi do kąta alfa (osi łożyska). Obciążeniem nazywa się kąt działania względem osi całego komponentu.
Łożyska wzdłużne zatem to rozwiązania przeznaczone do przejmowania jedynie sił wzdłużnych w aplikacjach, w których kąt alfa wynosi więcej niż 45 stopni oraz mniej niż 90 stopni. Na rynku dostępne są także łożyska oporowe — inaczej ściśle osiowe. To komponenty, które wykorzystuje się tam, gdzie kąt alfa wynosi 90 stopni. Chociaż łożysko wzdłużne w teorii przejmuje jedynie obciążenia osiowe, niektóre modele mogą przenosić także siły promieniowe. Przy czym obciążenia poprzeczne powinny być mniejsze od wzdłużnych.
Czym wyróżniają się łożyska kulkowe wzdłużne?
Do najpopularniejszych łożysk wzdłużnych zalicza się oczywiście łożyska kulkowe wzdłużne. To modele, które przenoszą tylko i wyłącznie obciążenia osiowe i nie można obciążać ich żadnymi siłami promieniowymi. Ich montaż jest bardzo prosty, gdyż są komponentami rozłącznymi. To oznacza, że pierścienie łożyska można montować oddzielnie na poszczególnych węzłach.
Wśród łożysk kulkowych wzdłużnych wyróżnia się wariant jednokierunkowy oraz dwukierunkowy. Jednokierunkowe łożysko kulkowe wzdłużne składa się z reguły z pierścieni – wewnętrznego i zewnętrznego oraz elementów tocznych z koszykiem. Takie komponenty przenoszą obciążenia wzdłużne tylko w jednym kierunku. W dwukierunkowych natomiast często montuje się dwa pierścienie zewnętrzne. Złożona konstrukcja sprawia, że łożyska kulkowe wzdłużne tego rodzaju są w stanie przejąć siły osiowe w dwóch kierunkach.
Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne wałeczkowe?
W wariancie wzdłużnym produkuje się również łożyska wałeczkowe. Na rynku znajdziesz między innymi łożyska baryłkowe wzdłużne. To komponenty, które przejmują nie tylko siły osiowe, ale i promieniowe – przy czym wartość obciążeń poprzecznych może wynosić maksymalnie 55% obciążenia wzdłużnego. Modele baryłkowe wzdłużne — podobnie jak kulkowe wzdłużne — także są opcją rozłączną. Do zalet komponentów tego rodzaju zalicza się przede wszystkim zdolność do przenoszenia dużych sił również tam, gdzie występują stosunkowo duże prędkości obrotowe. Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne wałeczkowe?
Jednorzędowe łożysko baryłkowe wzdłużne ma zdolność do kątowych wychyleń. Modele proponowane przez markę FAG składają się przede wszystkim z masywnych pierścieni i zespołu koszyka wypełnionego niesymetrycznymi elementami tocznymi. Gdzie stosuje się łożyska wzdłużne baryłkowe jednorzędowe? Produkty wspomnianej firmy doskonale sprawdzą się między innymi w przekładniach, dźwignicach, walcarkach, napędach okrętowych czy kalandrach.
Także łożyska igiełkowe niektórzy producenci dostarczają w wariancie wzdłużnym. Modele tego typu mają możliwość przejmowania nie tylko dużych sił wzdłużnych, ale i udarowych. Na tle innych rozwiązań łożyska igiełkowe wzdłużne wyróżniają się tym, że zajmują niewiele miejsca w kierunku osiowym. Swoją charakterystyką przypominają nieco łożyska kulkowe wzdłużne. Różnicę widać przede wszystkim w tym, że modele igiełkowe gwarantują większą sztywność i nośność. I dodatkowo zawsze będą rozwiązaniem jednokierunkowym – bez względu na ilość rzędów elementów tocznych.
Uwaga! Ze względu na spam, pierwszy komentarz danej osoby musi zostać zaakceptowany przez moderacje. Po tym blokada zostaje zdjęta dla tego użytkownika i może normalnie komentować.