Czym różni się łożysko ślizgowe od tocznego? Na pytanie odpowiadamy w dzisiejszym artykule. Już teraz zapoznaj się z jego treścią.
- Czym różni się łożysko ślizgowe od tocznego modelu?
- Jak dobrać łożysko ślizgowe?
- Jakie łożyska ślizgowe można znaleźć na rynku?
Łożyska ślizgowe to komponenty, które w porównaniu do łożysk tocznych nie mają pośrednich elementów — kulek lub wałeczków. A zatem są pozbawione elementu tocznego. Jak działa takie łożysko ślizgowe? Na co zwrócić uwagę, dobierając odpowiednie rozwiązanie? Jakie rodzaje łożysk ślizgowych są aktualnie dostępne na rynku? Szczegóły na temat produktów ślizgowych znajdziesz w poniższym wpisie. Zapraszamy do szybkiej lektury już teraz!
Czym różni się łożysko ślizgowe od tocznego modelu?
Czym różni się łożysko ślizgowe od tocznego rozwiązania? Aby odpowiedzieć na to pytanie, na początku musimy przypomnieć sobie podstawowe informacje na temat łożysk ślizgowych. Czym jest łożysko ślizgowe i w jakich wariantach się je produkuje? Otóż modele tego rodzaju przypominają trochę popularne łożyska toczne. Łożyska ślizgowe różnią się od łożysk tocznych przede wszystkim brakiem elementów tocznych. A to z kolei zmienia nieco ich działanie. Standardowe łożyska ślizgowe działają na zasadzie tarcia ślizgowego czopa wału i panewki — chodzi oczywiście o poślizg. Prawidłowo dobrane rozwiązanie gwarantuje płynny obrotowy oscylacyjny i posuwisto-zwrotny ruch czopu czy wału względem gniazda albo obudowy.
Łożyska ślizgowe — zastosowanie
Takie łożyska ślizgowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie mamy do czynienia ze sporymi obciążeniami, ale jednocześnie niskimi prędkościami. Nierzadko montuje się je w rolkach transportowych, nożycowych mechanizmach, zawiasach, urządzeniach medycznych, maszynach rolniczych czy ręcznych zegarkach. Łożyska ślizgowe wykorzystuje się także w branży motoryzacyjnej — dokładnie w fotelach, hamulcach, pedałach oraz układach kierowniczych.
Jak dobrać łożysko ślizgowe?
Jak dobrać łożyska ślizgowe, aby mieć pewność, że ostatecznie zamontujemy optymalne rozwiązania? W takiej sytuacji warto na początku rozważyć pewne czynniki. Lista ta obejmuje rodzaj i wielkość obciążenia, typ ruchu, typ tarcia, prędkość obrotową, środek smarny oraz sposób smarowania. Ponadto warto wziąć pod uwagę także informacje dotyczące średnicy wału lub czopa, co jest oczywiście ściśle związane z geometrią komponentów.
Specjaliści nierzadko polecają, aby — dobierając łożyska — sprawdzić, ile wynosi stosunek długości panwi do jej średnicy wewnętrznej, grubość ścianki tulei ślizgowego łożyska, luz promieniowy interesującego nas komponentu oraz zewnętrzną średnicę panwi — czyli właściwie wewnętrzną średnicę gniazda lub obudowy. Równie przydatne mogą okazać się informacje dotyczące chropowatości współpracujących ze sobą powierzchni — a mianowicie gniazda, wału oraz tulei.
Dlaczego tak ważne jest, aby dobrać prawidłowo łożysko ślizgowe? Nie tylko ze względu na to, że źle dopasowany komponent nie zagwarantuje odpowiednio wydajnej pracy. Chodzi także o jego trwałość i wytrzymałość. Jeśli zależy Ci na tym, aby łożysko ślizgowe nie zużywało się za szybko, co doprowadza z reguły do awarii, koniecznie doprecyzuj warunki pracy i na tej podstawie dobierz optymalną opcję dla swojego urządzenia.
Polecamy zwrócić uwagę także na kwestię materiałów. Warto wybierać te łożyska ślizgowe, które wykonuje się z materiałów charakteryzujących się stosunkowo niskim współczynnikiem tarcia. Ponadto dobre łożyska ślizgowe to takie, które charakteryzują się dodatkowo optymalną odpornością na korozję oraz zatarcie, wysoką zmęczeniową wytrzymałością, dobrą obrabialnością oraz odpowiednią cieplną przewodnością. Tego rodzaju parametry są ważne szczególnie wtedy, gdy wybrane przez nas łożysko ślizgowe będzie musiało pracować w trudniejszych warunkach.
Jakie łożyska ślizgowe można znaleźć na rynku?
Jakie łożyska ślizgowe są aktualnie dostępne na rynku? Do najpopularniejszych zalicza się łożyska ślizgowe suche, smarowane i powietrzne. Te pierwsze to opcja właściwie bezsmarna lub samosmarna. Oznacza to, że komponenty tego rodzaju mogą pracować na tak zwane „sucho”. W takich łożyskach ślizgowych panewki z reguły wykonuje się z tworzyw sztucznych — np. z POM, PTFE, PEEK lub PAI.
Produkty smarowane są opcją, którą należy regularnie smarować. Odpowiednio dobrany środek smarny umieszcza się pomiędzy czopem a tuleją. W trakcie pracy w tym miejscu tworzy się optymalny film smarny, którego zadaniem jest nie tylko obniżenie tarcia, ale i zapewnienie płynnego ruchu. W tej grupie łożysk ślizgowych dostępne są komponenty w wariancie hydrodynamicznym oraz hydrostatycznym.
Łożyska ślizgowe powietrzne wyróżniają się tym, że między wałem a panewką występuje swego rodzaju dystans tworzony przez poduszkę powietrzną, którą z kolei powoduje sprężone powietrze. Modele tego rodzaju najczęściej montuje się w aplikacjach, w których mamy do czynienia z niskimi obciążeniami oraz wysokimi prędkościami obrotowymi.
Uwaga! Ze względu na spam, pierwszy komentarz danej osoby musi zostać zaakceptowany przez moderacje. Po tym blokada zostaje zdjęta dla tego użytkownika i może normalnie komentować.